Nyheter

Buss for tog på Gjøvikbanen i sommer

Foto: Nikolas Gokstad/BaneNOR

Også denne sommeren blir det buss for tog på Gjøvikbanen. Dette fordi BaneNOR skal kunne utføre nødvendige vedlikeholds- og utbedringsarbeider på strekningen mellom Oslo og Gjøvik.

Når mange togpendlere har ferie, benytter BaneNOR seg av muligheten til å vedlikeholde jernbanen. Da stanser de togtrafikken og passasjerer må ta buss for tog.

En av de strekningene dette rammer, er Gjøvikbanen. I perioden 7. til 20. august må reisende på strekningen Oslo-Gjøvik belage seg på buss for tog.

Over tid har det blitt stadig flere avganger og flere reisende på jernbanen. Det er bra for både miljøet og passasjerene, men betyr mer slitasje på skinnene. Derfor er det ekstra viktig å stenge hver sommer for oppussing og oppgradering.

– Dette er for å rette opp slitasjen som skjer gjennom høsten, den lange vinteren og våren. Det gjør ikke nødvendigvis jernbanen bedre, men det hindrer forfall, sier Victor Hansen, direktør for kunde- og trafikkinformasjon i BaneNOR.

I en pressemelding forklarer BaneNOR at deres folk kan ikke jobbe i sporet når det går tog der. Derfor velger de den tiden på året med færrest passasjerer og minst trafikk for å gjøre vedlikeholdsarbeid.

Følg gule skilt

På Oslo S vil de fleste busser gå fra Trelastgata ved spor 19. Alle busser vil ha endeholdeplass på grusplassen i Tollbugata, ved Børsen, et steinkast unna Oslo S. På andre togstasjoner er bussholdeplassene merket med gult der det går buss for tog.

– Vi skal skilte godt, se etter de gule skiltene. Togselskapene har kundeveiledere på plass på de store stasjonene for å bistå de reisende, sier Victor Hansen.

Får nytt signalsystem

Etter hva selskapet opplyser, skal det i sommer jobbes med å installere med å et helt nytt signalsystem for Gjøvikbanen.

BaneNOR er i gang med en helt nødvendig fornyelse av jernbanens mange og gamle signalanlegg. Det skal i færre forsinkelser og flere tog i rute for passasjerer og gods.

Det nye signalsystemet skal etter planen tas i bruk mellom Roa og Gjøvik før jul. Når det er stengt i august er det både for å teste det nye systemet og for å oppgradere spor og kontaktledninger, det vil si strømlinjene over toget.

Følg Nittedalsavisen på Twitter!