Det finnes et sosialt nettverk som ikke så mange har hørt om - ennå -, et nettverk fritt for reklame, et sosialt nettverk som ikke vil tjene penger på din profil.

This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
Det er alltid gøy å prøve noe nytt. Kanskje du også, som undertegnede, er litt lei et sosialt nettverk som kun er ute etter å tjene penger på at du er der? Som loggfører alt du foretar deg for å kunne skreddersy reklamen som vises mest mulig mot deg og dine preferanser? Da kan vi i nittedalsavisen.no vise deg veien til nettopp et slikt nettverk.
Jimmy Wales, mannen bak Wikipedia, etablerte for noen år siden nettsamfunnet WT nettopp for å lage et sosialt nettsamfunn der de som er medlemmer har regien og ikke ønsket om å tiltrekke seg annonsører.

Arven fra Wikipedia
Jimmy Wales bruker sin erfaring fra oppstarten av Wikipedia når han nå starter opp WT: Social. Navnet står for Wiki Tribune, som opprinnelig var et prosjekt for en nettavis drevet av leserne. Denne ble erstattet av WT: Social i oktober 2019. Samfunnet fikk en pangstart, men etter en tid dabbet det av. I dag har nettsamfunnet rundt 500.000 brukere, hvorav i underkant av 1000 brukere i Norge. Men de lave tallene skremmer ikke Wikipedia.grunnleggeren. Han tror at de store dinosaurene, som han kaller selskaper som Facebook, Google osv for, vil dø ut. I et intervju med Aftenposten blir han spurt om ikke ryktene om data-dinosaurenes død er betydelig overdrevent, vier han til Microsoft. Dette selskapet var jo markedsledende for bare få år siden, nå er de betydelig svekket. Jimmy Wales tror at de selskapene som vil overleve, er de som klarer å holde på brukernes overbevisning om at de bidrar med noe godt i livene deres.


Unngår problemer
Han mener de store sosiale mediene har en forretningsprofil som hindrer dem i å løse de grunnleggende problemene de står overfor, problemer han mener WT:Social klarer å styre unna. WTs forretningsprofil er den samme som han brukte i Wikipedia. I stedet for å selge annonser, holdes økonomien i gang ved hjelp av donasjoner fra brukerne. Dermed har ikke annonsørene makten over innholder, innholdet er ikke styrt av hva som tiltrekker seg annonsører. Som han sier avslutningsvis i intervjuet med Aftenposten. så er ikke målet å tjene penger, men å gi brukeren en god opplevelse.

Nittedalsavisen hiver seg på
Nittedalsavisen  synes dette låter spennende. Så spennende at vi blir med. Det er riktignok under 1000 brukere i Norge, sannsynligvis enda færre nittedøler som er brukere. Men vi tar sjansen og blir med. Det pirrer oss litt ekstra at vi er, så vidt vi har brakt i erfaring, første norske avis som har side der, eller sub-wiki som det kalles i WT. Så får vi se. Skulle noen av våre lesere har lyst til å prøve ett nytt og spennende alternativ til facebook, så er adresse her